Avšak jako ideál má svou hodnotu, jíž netřeba podceňovati, neb dokonce zesměšňovati. Jest to jeden z odkazů našeho národního obrození. Otázka "ciwmluvů" a hlavně germanismů, kterou se starší brusičství namnoze vyčerpávalo, jest pouze jedním z problémů jazykové kultury. Neméně důležité jsou dva jiné, na něž podnětně poukázal B. Havránek v článku Úkoly spisovného jazyka a jeho kultura. Jde o historické přeceňování starších jazykových fází a o romantický kult hovorové řeči lidové. V první příčině viní on i jeho druhové nikoliv neprávem starší brusiče i "Naši řeč" z nedůvěry k veškerému jazyku, počínajíc věkem XVII., ano již XVI., který byl pro staromilce období buditel· ského naopak kanonem; není těžko uhodnouti, kolik z toho spadá na vrub epigonů staročeského historismu Gebauerova. Zapomíná se ovšem, že mezi naší bohatou a krásnou literaturou staročeskou a moderním písemnictvím zeje hluboká propast, kterou mohou překlenouti leda odborné znalosti filologické; jest to dáno morfologickou odlišností staré a nové češtiny. Ale i jazykově přístupnější památky věku XV. a dílem i XVI., dnes přeceňované na úkor staročeské slovesnosti pro svou stránku obsahovou, mohou býti modernímu spisovateli sotva ukazatelem cesty k jazykové správnosti neb dokonce její normou, a to pro svou náplň myšlenkovou, určující také jejich výraz slo· hový. A tu velice případně poznamenává Boh. Havránek: "Rozbor prvních počátků určitého oboru z dob, kdy jazyk takřka ještě tápe, jest sice důležitý pro historii jazyka, ale pro praksi jazy 57