jeho shledává v politice jazykové, ano rasové, proti níž jako neodčinitelnou skutečnost staví stálé prosakování německé vzdělanosti do kultury české; odtud plyne po jeho názoru nepřetržitý příval germanismů, pro češtinu nezbytných. Obávám se, že bystrému R. J akobsonovi, který jinak projevil tolik schopnosti porozuměti našim poměrům, v tomto případě jeho cizí původ i cizí orientace brání, aby postihl jádro věci; o tom svědčí i jeho poznámka, znějící příliš optimisticky, že přízrak germanisace jest ve svobodném státě československém odbyt. Trvalé soužití s Němci, stálé pronikání jejich do samého těla národního, přejímání jednak jejich vlastní vzdělanosti, jednak západní kultury jejich pmstřednictvím vynutily si onu větší či menší jazykovou germanisaci, která se za období staročeského projevuje lexikálně a snad i hláskoslovně, pak, zastavena národnostním hnutím husitským, nepozorovaně ještě před Bílo'U horou zasáhne slovník a zvláště fraseologii a skladbu, dosáhne úžasného vrcholu v periodě úpadku, jest uvědoměle a energicky zaražena buditeli hlavně družiny Jungmannovy, ale nepřestává ani v naší době, kdy jí novinářská a vědecká inflace napomáhají. Tuto tendenci, plynoucí ze zákona kulturně asimilačního, nelze z naší vzdělanosti oddisputovati, a jistě právem jí přisuzují nepodjatí jazykovědci netoliko rušivou, ale do jisté míry i tvořivou sílu v našem jazykovém vývoji; o této věci, jak na př. dobrý germanismus mŮže míti větší funkční hodnotu než nepřesný výraz domácí a starý, se najde v pražském sborníku mnoho tref 55