vati se jemnýrn pozorovamm a důmyslným výkladem jevů jazykových. Skeptikem byl na dně své složité duše také Václav Ertl, který v druhém ročníku "Naší řeči" přibyl do její redakce a setrval v ní do své před. časné smrti r. 1929; též u něho nepřipouštěla subtilnost a mimo to zvláštní smysl umělecký, aby upadal v dogmatičnost. Ač průpravou vzor· ný gebauerovec, nepřisahal Ertl na slova učite· lova a sžírán ušlechtilou nedůvěrou k sobě samému, stále se vyvíjel bez ohledu na tradici, kte· rou mohl na oko hájiti. Proti zbožňovatelům sta· rých památek a rovněž retrospektivním vyznava· čům mluvy lidové projevoval bedlivý zájem o živý jazyk spisovný, ale padl na cestě, která ho vedla k prozkoumání spisovného usu jako rozhod· čího v jazyce ... Není vyloučeno, že by se byl Václav Ertl, spiritus rector "Naší řeči", během vývoje octl blíže dnešním jejím odpůrcům než je. jím oficiálním mluvčím v přítomnosti. Tato různost nejen individualit, ale i zásad v redakci "Naší řeči" vysvětluje, proč se její jazy. kově kritická prakse řídila: po celých 'sedmnácte let vlastně kompromisem principů ne vždy souhlas· ných; v podstatě však základem a také kriteriem jejích úvah zůstávala stará čeština a mluva lido· vá. Toto konservativní stanovisko spojuje historickou orientaci positivisty Gebauera s bartošovskou romantikou, která veškeru národní kulturu buduje na zidealisovaném venkovském lidu; ne· bylo věru náhodou, že se z "Naší řeči" - a to i z projevů Josefa Zubatého - ozývaly občas sta· romilecké výlevy zatracující novodobou vzděla· 50