Kultura spisovného jazyka a řeč básnická ~ Ceská filologická obec se rozstoupila na dva tábory. Staromilci, hlásící se k 1. zv. škole mladogramatické, která opanovala vědu v poslední čtvrtině minulého století a spojovala s nazíráním positivistickým zřejmý sklon k historismu, zastávají ve svém orgánu Naše řeč tradici Jana Gebauera a Josefa Zubatého, obou obecně uznaných klasiků české jazykovědy. Novotáři, shromáždění v horlivém a výbojném Pražském linguistickém kroužku, udomácňují u nás za vedení Viléma Mathesia a Romana J akobsona pokročilé směry jazykozpytu cizího a vytýkají zvláště důrazně potřebu studovati živý jazyk, a to stejně hovorový jako spisovný. Básnická řeč jim leží hlavně na srdci, a to nejenom proto, že mají citlivý, skutečně umělecký zájem o slovesné dílo po stránce jeho tvarové organisace, nýbrž také, že na ní mohou ve shodě se svými zásadami sledovati nejúspěšněji funkční povahu jazyka spisovného. Souborný spis, Spisovná čeština a jazyková kultura, kde nedávno vyložili v cyklu článků i v závěrečných thesích, seřazených paradigmaticky svůj program, jest kniha bojovná a výbojná a leckdy značně zeslabila tónem osobně polemickým svůj vědecký a kulturní účin. Zvláště ruší okolnost, že nauková družina, vystupující hromadně v sevřeném šiku, útočí výhradně a opětovně na osobu jedinou, mladého filologa Jiřího Hallera, odpovědného redaktora "Naší řeči", který přijal celé odium za své spolu redaktory, profe 47