jaká k nám zaznívá z celého obrozenského dějstva, potkáme se s nimi sporadicky (na př. u Světlé, Šolce, Třebízského) později, když tíha politických neúspěchů nesnesitelně doléhá na mysli a srdce. Nejsou to však romantičtí snílkové mezi českými spisovateli, kdož nejmohutněji vyjadřují úzkosti, ale i naděje národního mesianismu, nýbrž naopak duchové kritičtí, kteří v mládí prošli stadiem skepse, ba nihilismu: zkouška nevítězného zápasu s Vídní inspiruje v 80. letech Jana Nerudu ke "Zpěvům pátečním", aby o čtvrtstoletí později v pochybnostech a útrapách světové války Viktor Dyk psal v knize "Anebo" přísnou, ale nadějno'u apotheosu "vyvolené země, jež jest myšlenky věčné věčná stráž; v té zemi žije kdesi žena, ze které vzejde Messiáš." I tenkráte národní mystika dovedla svým podstatným dílem přispěti k posílení, ano k vítězství národního vědomí, kteréžto zásluhy jí s hlediska svého pragmatismu neuprou ani duchové přísně positivní. Nazvali jsme mesianismus mučenkovým květem oné národnostní filosofie, ke které se přiznáváme, filosofie kulturně psychologické, zamítajíce jak rasové, tak i sociologické a politické pojetí národa. Tento květ se rozvíjí jenom zřídka a za výjimečných okolností, ano, řekněme více: jen někdy se národ docílí a dotrpí práva k němu. Jest to květ posvátný a bylo by svatokrádeží, kdyby ho kdy národ zneužíval - tak jako jest v naší době zneužíváno mystiky plemenné - k sebeopojnému oblo'llzení, k otupující spokojenosti se sebou samým neb dokonce k domnělému právu vyvolence na křivdu proti národům ostatním. (1934.) 46