bloudilému a racionalistickému světu světlo z východu v podobě pravého a původního křesťanství. V této obojí národnostní mystice, zabarvené silně nábožensky, jsou romantické živly patrny, ať to jest vášnivý kult utrpení u katolických Poláků, ať zdůrazňování pravdy zjevené proti rozumovému poznání u ruské orthodoxie. Mesiášské naděje polské byly také u snílků a básníků zpravidla doprovázeny třeskem hrdinského a rytířského meče jako v ohlase napoleonského věku, kdy byly po prvé rozžehnuty. Náboženská jistota slavjanofilská byla sice ozářena kmitavou září svěc starých basilik a laver a měla proto - jako celé původní hnutí slavjanofilské - ráz duchovenský, aniž přece zatajovala znaky ruského caesaropapismu, jemuž zdar a rozvoj pravoslaví byl totožný s mohutnějící mocí samoděržaví. Mystika vyvoleného národa, jejíž prakořeny by dbalá analysa nalezla dozajista ve Starém zákoně a v národně náboženské koncepci židovské, jest popřením zásady o rovnocennosti národů všech, stejně jako mystika svrchované rasy jest negací názoru o rovnocennosti veškerých plemen; pro ni se nenajde místo v současné Evropě demokratické, ač naopak jest patrné její spříznění se sebevědomím i fašistické Italíe i sovětského Ruska, dvou to mocností pevně přesvědčených o zvláštním úkolu, jímž jest onde uchování a propagace latinské civilisace, tuto uskutečnění socialistické myšlenky o panství proletariátu. Přiznejme však slovanskému mesianismu, že na rozdíl od rasových teorií německých nespoléhá na kostru, svalstvo a krev, ani na moc a vývoj meče a 44