nemíně se však při tom - proti Janu Kollárovi - zříci svého územního dědictví po předcích, aby z půdy své vlasti čerpal síly záchovné i tvůrčí. Mohou stihnouti národ dokonce bolestnější a osudnější rány než sama ztráta jeho vlastního státu - nezapomínejme toho zvláště my, kteří stále ještě prožíváme pyšné opojení z politické samostatnosti, opět dosažené, a za obeoně vládnoucího etatismu evropského, jsme hotovi přinášeti své republice všecky oběti, třeba i obět své mravní důstojnosti. Nešťastnější než národ, jenž pozbyl svého státu, jest národ, který ztratil duchovní a mravní obsah svého bytí a proto se odhodlává buď k pouhé sebeobranné a sebezáchovné činnosti i za cenu nemožných ústupků neb kompromisů, nebo k nesvobodnému napodobení sousedů, buďto v okruhu ideí politických, buďto v oblasti myslitelské a vědecké, básnické a umělecké tvorby. Národ ten, byť i v hranicích vlastního státu, jest sice dále národem, ale k čemu jest tím národem? Jeho nejvzácnější statky, řeč i stát, kulturní podvědomí i vzpomínky tradiční, ano i území, obhájené krví a po svěcené smlouvami, klesnou pak na pouhé hodnoty formální. Kde však jest obsah? Není v této souvislosti bez významu slavné místo ze závě:ru "Kšaftu umírající matky Jednoty bratrské." V době nejtěžší zkoušky, když běželo o bytí či nebytí našeho národa, Jan Amos Komenský se, nemodlí k Hospodinu, za lid svůj, jejž nazývá národem posvěceným, jenom prosbou: Živ buď! Neumírej! Jeho prosba zní plněji a závažněji: Živ bud', národe posvěcený v Bohu! Poslednímu biskupu Jednoty nešlo o pouhé bytí národa; 42