1929. Dorozumění s Em. Rádlem jest značně ztíženo tím, že proti politickému pojetí národnosti, které výmluvně vynáší, staví koncepci rasově kulturní, aniž dělá náležitý rozdíl mezi teorií plemennou a pojetím psychologickokulturním, či chcete-li historickým. Právě na důrazném rozlišení těchto obou zásad a programů jest založena publikace akademická a v souhlase s ní i tyto výklady naše. Jest třeba býti značně opatrným, vkládá-li se do výměru národa vůle státotvorná; popírati ji nelze, ale není radno ani stavěti ji v popředí znaků ustavujících pojem národa. Více než poměry dávné, kdy se celkem stát a národ navzájem kryly, zajímá nás situace přítomná, složitější, než by se zdálo v době, kdy světová válka nejen ztroskotala největší mocnářství mnohonárodní, RakouskoUhersko, ale pokusila se provésti důsledně zásadu státního sebeurčení národů, pokud se tomu nevzepřely tradice historické a vedle nich také ohledy aktuálně politické. I po tomto novém uspořádání Evropy zůstávají však skutečnosti, namnoze plynoucí ze svobodné politické vůle národů, které se přímo příčí ztotožňování národa a státu, které ověřují sílu historických tradic, a brání se programu národně politického sjednocení; ostatně mluví pro to i okolnost, že se hned s poválečným vybudováním národních států v Evropě vynořila ožehavá otázka ochrany národních menšin, kterou spravedlivě a důstojně rozřešilo a chrání snad jenom Československo. Němci, Francouzi a Vlaši ve Švýcařích neprojevují vůbec vůle žíti pod vlastní národní vládou a dávají přednost umělému, ač 39