politik, nýbrž moderní sociolog francouzský Durkheim: "Národnost jest lidská skupina, jejíž členové na podkladě ethnickém nebo prostě historickém chtějí žíti pod jedněmi a týmiž zákony a vytvořiti jeden stát. Mezi civilisovanými národy se nyní projevuje princip, že tato všeobecná vůle, když se energicky upevní, má právo na uznání a dokonce jest jediným pevným podkladem států." Energickému a pokrokovému politikovi ruskému se nemálo líbí tato rozhodná voluntárnost, ukazující uvědoměle kupředu a vrcholící v koncepci demokratického a národního státu, kde se lid stává principem a nositelem své vůle; i v tom se Miljukov, stoupenec definice Durkheimovy, vědomě a nadšeně hlásí k racionalistickým názorům revolučních myslitelů francouzských. Není třeba mnohých slov, aby bylo dovozeno, že se z našich učenců Matiegka přiklání k romanticky historisující, kdežto Weigner k sociologicky politisující koncepci národnosti; "silnou vůli žíti pod vlastní vládou" staví Weigner hned na první místo svého výměru národa. Nestojí v tom osamocejl1: kdežto starší pokolení souhlasilo celkem s Palackým, který ve vstupních odstavcích "Ideje stáJtu rakouského" odmítal státně politickou koncepci národa a s ní i západní rozštěpení pojmu na nation a nationalité, má mezi našimi vrstevníky převahu názor Miljukovovův a Durkheimův. U nás hlavního hlasatele národnosti "politické, jež jest projevem svobodné volby a svobodného ducha", nalezl tento směr v Emanueli Rádlovi, zvláště ve spisech Národ a stát 1921, Válka Čechů s Němci 1928 a Národnost jako vědecký problém 38