mluviti po česku, přimknutí se osvícenců německé krve, Dobnerů a V oigtů, k naší věci, národní nadšení Balbínů a Dobrovských, již písemně užívali latiny neb němčiny, nás zavazuje, abychom národnost neztotožňovali s jazykem - heroická doba našeho obrození, kdy se národ český takřka znovu vytvářel, dopouštěla, aby společenství jazykové chybělo mezi znaky národnosti, jsouc nahrazováno uvědomělým vztahem k vlasti jako společenstvím územním, duchovní jednotou a kulturou jako společenstvím ideálním a zvláště věrnou láskou k minulosti a dějinám jako společenstvím paměti. Když však integrální myšlenka národní zmohutněla, cítili typičtí zástupci mladšího pokolení buditelského, že složka jazyková k národnosti již chyběti nesmí: ne sice Palacký, jehož duch na všecky vztahy nazíral složitě a dílo svých předchůdců posuzoval ve spanilé objektivitě spravedlivě, ale Čelakovský a Havlíček nechápali a nedoceňovali již češství Šternberků a Dobrovských právě pro nedostatek prvku jazykového. V ničem se výměr Weignerův neliší od Matiegkovy definice tak podstatně jako v státně poli. tické koncepci národnosti; kdežto u anthropologa není tato stránka vůbec zmíněna, staví biolog hned v čelo znaků národa "silnou vůli žíti pod vlastní vládou". Tu se v pojetí národa rozcházejí nejen dvě generace, nýbrž přímo dva velké, ano základní směry. Na jejich zásadní odlišnost bylo nedávno mužem z mnohých příčin autoritativním ukázáno ve spise, jehož český překlad nevzbudil pohříchu u nás žadoucí pozornosti; míním Pavla Nikolajeviče Miljukova, Národnost, její vznik a 36