nost ruskou, jest obecně známo. Avšak, jak se podobá, věk národních církví navždy pominul zároveň s hlubokou a věrnou náboženskostí v lidových vrstvách, rozdíly konfesijní v jednom a témže národě přestaly jakkoliv překážeti splynutí celku v dokonalou jednotu, a dnes není již národa, který by, jako katoličtí Španělé neb husitští Čechové, hlásání slova božího prohlašoval za vlastní smysl svého bytí, za nějž dlužno nasaditi všecko; jenom v Rusku, které se úředně samo prohlašuje za nevěrecké, se stala náboženská víra v komunistické ideály obsahem národního ži· vota. O tom však nemůže býti pochyby, že náboženství bývalo z nejvýznamnějších a nejúčinnějších složek národnosti a že se později nepodařilo nahraditi je hodnotou rovnocennou, jako vůbec transcendentní statky daleko převyšují svou působivostí na lidský cit i vůli většinu kladů pozemských. Bez důrazného zřetele k jazykové složce se nižádný výměr národa neobejde, a v této věci Weigner s Matiegkou úplně souhlasí, jen nepokládám za vhodné mluviti v této souvislosti o řeči jako o "prostředku dorozumívacím", ježto pro členy jednoho a téhož národa znamená daleko více, jsouc namnoze nejcitlivějším a nejtvárnějším výrazem společné povahy. Jestliže, jak ukazuje ve své národopisné studii Jiří Horák, rozdíly jazykové a často jenom dialektické ruší v lidu povědomí jednoty, stává se v rozhodujících periodách národního růstu spisovný jazyk, ať v něm převládá tvorba umělá nebo přirozený živel nářeční, jednotícím principem, který z kmenů vytváří ná 34