středků a zaJem na jejich zachování. Řeč má jako dorozumívací prostředek proto velký význam. Ale jest možno společného majetku se částečně nebo úplně vzdáti, používati jen řeči, ba dokonce mateřskou úplně zapomenouti, hlásiti se k jiné církvi, k jinému národu." Stručněji a určitěji, avšak v podstatě jinak zní výměr národa u Karla Weignera (str. 5): "Národ je celek lidí spiatých silnou vůlí žíti pod vlastní vládou a patřících k sobě územím, společným jazykem, duchovní jednotou a kulturou." Rozdíly mezi oběma definicemi jsou několi· keré. Matiegka pomíjí zcela znak tak důležitý, jako jest společenství území a sídel, čímž úplně rozpojuje pojem národa a vlasti. Zdánlivě mu dávají za pravdu početné zahraniční větve nejen národů velkých (na př. Francouzů, Angličaml a Italů v koloniích, zvláště Angličanů v Indii a Francouzů v Kanadě, dále němečtí kolonisté v Uhrách, na Rusi a ovšem zvláště u nás), ale i národů menších (Čechové vídeňští, američtí, volynští); k této emigraci z původních vlastí, ale při tom s vědomím národního příslušenství přistupují v naší době Židé, které sionistické hnutí opět sjednotilo v národ, ač jim dovedlo vlast a sídlo přiřknouti spíše formou slibu než reality. A přece nelze v této věci s Matiegkou zhola souhlasiti. Bylt' odedávna a zůstává také v přítomnosti zvláště účinným činitelem národního vědomí vztah ke společnému území, který se promítá i společenstvím obrany proti nepřátelům územního celku. Nepřestal však ani tenkráte, když se z poměru reálního, t. j. vlastnictví a usedlosti, 31