hadem, že by společenská skupina (národ) získá· vala tělesně a duševně plemennou čistotou a za· chovalostí; naopak zkoumání fysická i zkušenosti historické nasvědčují, že míšení a křížení plemen působí příznivě na celky z nich vzniklé po stránce psychické i tělesné. Národové plemenně nejvíce po míšení vykonali v dějinách lidstva nejvíce a posud jsou vůdci evropské civilisace. 5. Proto, na rozdíl od eugeniky a sociální hygieny, jimiž se zvyšuje tělesná úroveň celku a tak se vytvářejí do určité míry příznivé podmínky pro vznik vynikajících jednotlivců, nemůže přísně výběrná a drakonicky prohibitivní rasová politika národu prospěti; zastavujeť násilně proces, který naplňuje Evropu od prahu dějin a jehož výsledkem jest naše civilisace. 6. Zůstávají však nejvyšší okruhy kulturní, kde všecky podobné zásahy, rázu vlastně fysického, selhávají, neboť duševní rozvoj národa nezávisí na plemeni, jež se, dá do jisté míry regulovat, nýbrž na vynikajících jednotlivcích, jejichž vznik dán jest nejednou paradoxem, stavějícím na hlavu poznání biologické a eugenické: z rodičů, vykazujících znaky plemenné degenerace a fysického úpadku, se rodí občas geniové. Slovem: anthropologické a biologické vědomosti o rasách, z kterých se národy skládají, a odsud plynoucí pěstitelská i eugenická prakse se nemohou přenášeti ze sféry fysické do oblasti tvoření duševního a kulturního, k němuž směřuje vlastní činnost každého národa, ani politickou nevyjímajíc - národ jako celek duchový a mravní, má vyšší starosti než řešení otázek rasových. Kdo si srovná tuto klidnou a důslednou ana 24