zn8ltků či hypothes do prakse, vítané tomu neb onomu mocenskému činiteli. Spíše jen bezděčně než úmyslně se jejich závěry shodují se zásadami, jimiž se spravuje naše politika státní, ostatně v otázce rasové liberální a osvícená. Nebudiž zde parafrasován, tím méně posuzován veškerý bohatý obsah Weignerova poutavého sborníku! Běží tu o úkol mnohem užší: naznačiti, jak poznatky i názory našich biologů o rasových problémech zasahají do otázek národnosti a národní kultury, kolem nichž, nemá-li pozbýti svého životního smyslu, musí stále, jako kolem světelného zdroje, kroužiti všecko naše umění a především také umění slovesné. Shrneme-li hlavní zásady našich biologů o podstatě rasy a jejím poměru k podstatě národa, byly by asi tyto: 1. Národ a plémě (rasa) jsou pojmy naprosto různé; kdežto plémě jest pojem anthropologický a biologický, jest národ pojem psychologický a historický. Připomeňme si však hned, že při nepopěrné vzájemnosti znaků tělesných a rysů duševních jest vliv známek rasových na národní povahu alespoň pravděpodobný. 2. Ani v lidstvu evropském vůbec ani v rámci jednotlivých národů nenacházíme ras čistých, nýbrž vesměs plemenné smíšeniny. Tyto spadají vznikem již do dob, kdy se historičtí národové ustavovali a tvořili. 3. Nikterak nelze vědecky dokázati, že by i po stránce tělesné vynikala některá z dosavadních evropských ras nad rasu jinou, ať jde o výkonnost, zdraví, dlouhověkost a genp-rační schopnost; tím méně lze to dovoditi o duševní superioritě některé rasy. 4. Zůstává pouhým do 23