obrat krásné a vzdělané královské princezny z rodu Přemyslova od světa k Bohu, a aby bylo zváženo, pokud politicky dvorské intriky a pokud svobodně resignující rozhodnutí zmařily zosnovaný sňatek před určené snachy či dokonce nevěsty samého německého císaře; okolnosti ty, svrchovaně zajímavé pro zahraniční vztahy českého státu a jeho panovnické dynastie v třináctém věku, vykládají rozhodující krok mladistvé kněžice jenom částečně. Odkládajíc roucho knížecí a přijímajíc závoj jeptišky, Anežka Česká se nadšeně přihlašuje k velkému reformnímu hnutí náboženskému, které jako silný jarní vítr vane z Italie na sever a jemuž neodolaly ani jiné urozené příbuzné, obklopené později rovněž leskem světectví, Alžběta Durinská a Hedvika Slezská: dobrovolnou chudobou, přísnou kázní, stálým cvičením náboženským zapírají v sobě dcery lidské, aby se staly důstojnými dcerami božími. Velký troubadour neheské lásky a spanilý blázen v Kristu, František z Assisi, ne ocenitelný obroditel ducha křesťanského, ukazuje jim cestu, která neznamená strohé a tupé ochuzení lidské bytosti, nýbrž naopak její duchovní rozvití a netušené obohacení srdce člověkova o celé provincie citového štěstí, spirituální rozkoše, tvůrčí lásky a štědré dobroty podle dávné již předkřesťanské moudrosti: odhoď sama sebe, abys mnohem více nalezl! S nábožně milostnou přítelkyní a spolupracovnicí svatého Františka, abatyší od sv. Damiána v Assisi, svatou Klárou, která náboženskou kulturu a kázeň františkánskou přizpůsobila životu žen 18