které však nemá býti slepou nápodobou předchůdců, nýbrž svobodným a individuálním rozvíjením jejich podnětů a možností v plném duchu a ve vyzrálých formách doby, z které čerpáme právě svou životní mízu... jenom idea jednotného úkolu, jistota duchového společenství, idealismus národní pospolitosti musí nás sdružovati s předky a zařaďovati do tradiční souvislosti. Tak citové zanícení a tvořivá obraznost romantiků doplnily v obrozenské době zkumný a třídící rozum osvícenců; tak hned na počátku našeho politického zápasu hrdé uvědomění státoprávní bylo uceleno myšlenkou národně jazykového sebeurčení; tak v rozhodné chvíli dějinné závratná odvaha zahraniční akce se pojila k promyšleným přípravám domácího odboje. Jenom suché doktrinářství, nerozumějící zákonům života a vývoje, může v omezeném purismu vyhlašovati výhradní oprávněnost jediné metody a odsuzovati v jejím jméně ostatní cesty k témuž cíli, z nichž nejkratší nejsou vždy nejsprávnější. Což nemínili gotičtí monomanové snésti kouzelnou věž W ohlmuthovu a připraviti tím Prahu o její nejvzletnější obrys? Což se nezdálo uměleckým konservativcům rouháním probourati zeď mezi starým chrámem a novogotickou svatyní? Což nereptají doposud hlasové proti osazování kaplí nově zbudovaných památkami starobylými? Ponechme fanatikům pýchu jejich jednostrannosti a snažme se pochopiti život, který si z rozmanitosti sám vytváří jednotu, který rllzné slohy podřizuje zákonu organického růstu a životní potřeby, který z vrstevného díla generací teprve 'skládá těla i ducha národa! 15