občanských bojů, kdy v proudech tekla ghibellinská krev, a meč v ruce biskupského i papežského kata tančil jako divý ,-kdy prý uprostřed- kyklopických městských hradeb nebylo kamene bez krvavého křtu, vznikla mezi rvavými měšťany malého skalního hnízda orlího myšlenka zbudovati pro.posvátné corporale důstojný chrám. Kde jsou dnes kletby kacířských Patarů, kde vzdory odbojných Ghibellinů? Jenom místní historik zaznamenává je lopotně, ale zákon dějinné spravedlnosti rozmazává je do nepaměti pod jeho skřípavým perem.iKatedrála však tyčí se v mramorovém svém květu pro věčnost, pyšná jistotou krásy a službou Duchu, který nestárne, nýbrž v tisícerých obměnách obrozuje s* nekonečně, bera na sebe všecek vzlet lidstva, neuznávajícího hranic. A my, čeští poutníci, stojíme zde přece poněkud zaraženi a zahanbeni. Nebolí nás irohie, s kterou nám země víx:y vyčítá našeho kacířského předka, viníc ho ze mše svatokrádežné, změněné však zázrakem v triumf mystického dogmatu. Dohadujeme se, že pochybovačný kněz teprve dodatečně hyl označen jako Čech, když do Italie dolehla pověst o ukrutném kacířství českého národa za husitských válek. Pozdravujeme v tomto skeptickém poutní ku, který šel ve stopách Božetěchových, svého pra- 23 vého krajana, ač se nám pro přemyslovský věk