134 vého a vyslovně vyvracel výtku vlastni, že "bratr za bratra se vice nemodlíme" vřelou poznámkou, že "dnes se koná již daleko více než modlitba, koná se čin." V tomto smyslu srdečně vítá r. 1876 Heydukovu knihu "Cyrnbál a husle" jako písně lásky a spravedlnosti, tryskající proto tak nadšeně, že jde o neštěstí lidu, jenž jest krví a z krve naší a činí . pouze některé výhrady v příčině nesrozumitelných slovakismů svého básnického přítele. V _ tomto duchu, 'mluvě při přilež .!ostné karakteristice filologa M; Hattaly roku 1890 o darech, jež krpen sbyenský podal české vlasti, táže se kárně: "Co pak děláme my pro nebohé syny Slovenska 7" Proto r. 1884 zařazuje do svých "Poetických besed" básně Svetozora Hurbana Vajanského "Z pod jarma", ulamuje tím hrot slovenskému separatismu, jak vysvítá zvláště ze stručné poznámky o Vajanském, že "náleží rozhodně mezi nejnadanější spisovatele n a š e". Stačí srovnati tento rozvážný a laskavý čin moudrého padesátiletého organisatora s temperamentním rozhorlením mladého básníka, abychom pochopili, že také Jan Neruda šel votázce slovenské cestou jediné správnou: přes odluku k dorozumění, od dorozumění k duchovní jednotě. Rozuměli bychom kuse Janu Nerudovi, kdybychom nedomyslili tento logický řetěz politický a kdybychom nedodali: od duchovní jednoty k společné samostatnosti!