117 vedle sebe Offenbacha a Beethovena, neb uvádí-li planou floskuli o hudbě sfér ve snu Scipionově nebo mluví-li s despektem, o "jakémsi Balakirevu". Neruda se nepokouší ani vyvraceti soudů petrohradských kritiků, z nichž se zevrubněji zabývá Kjujem j pouhý výběr citátů z nich má českému čtenáři ozřejmiti naprostou zvrácenost jej cp. názorů. Nerudovi šlo o něco zcela jiného: u příležitosti petrohradského neporozumění a nedorozumění napsal pernou epH.tolu o slušnosti v umění a v soudech o něm, osvětlil s palčivou pravdivostí kulfurní vzájemnost českoruskou, pokáral případně i domácí chlad k Smetanovu djlu. Tento mravně výchovný prvek dodává Nerudově novinářské úvaze trvalé ceny; všecken svůj srdečný a působivý důraz ob:rátil Neruda k tOmtl, aby ukázal. že poměr obecenstva a kritiky k umělci má býti postaven na základ důvěry a vážnosti. Že sám řídil se při' uměleckém referování a souzení věrně a přísně touto zásadou, osvědčil na podzim příštího roku, když v "Národních listech" zahájil 8. září 1877 řadu podobizen z českého uměleckého světa "Naši lidé" hlavou Smetanovou (dnes v 1. sv. Kritických spjsů str: 390-393). Jest to úhrnný portrét, jediný, jejž Neruda o Smetanovi nakreslil, a zaslouží si proto pozornosti zvláštní. Opět pranic odborně hudebního, spíše podobizna, pojatá s osobní důvěrností; není tu ani kritického hodnocení, ani výkladu historického, nýbrž svěží bezprostřednost: Smetana sedí skromně před čtenářem s očima tak jasnýma a upřímnýma, moudr:ýma a veselýma j jde po nábřeží a zabrán v sebe deklamuje skoro nahlas tekst své nové skladby operní; hraje za měsíčné noci, plné stříbra, na kla-