113 V době, kdy se vrátil Bedřich Smetana, sedmatřicetiletý umě'ec světového rozhledu a promyšlených hudebních· plánů, vyzbrojený nad to pevnou kulturou společenskou, z Goteborku do Prahy, byl Jan Neruda teprve v samých začátcích své těžké a výbojné dráhy. Bouřlivý bohém kypivého temperamentu nesl ve vystupování ještě stále stopy proletár"ského prostředí, z něhož vyrostl a s nímž za prvního žurnalistického období nepřerušil styků j ze světa a z vyšší společnosti neznal do počátku šedesátých let takměř ničeho j mimo literaturu a divadlo, v čemž byl vzdělán sice nesoustavně, ale velmi rozsáhle, pohlížel na ostatní umění s dychtivým zájmem a příležitostným nadšením pouhého ochotníka, který vyniká nejen jemnou vnímavostí, nýbrž i intuičním pochopením. Drsné jeho novotářství v básnictví projevené "Hřbitovním kvítím", útočná jeho bezohlednost v kritice, osvědčená články "Obrazů života", prudká novinářská jeho verva, známá z "Ča"U" a "Hlasu", budily vedle podivení namnoze odpor, Nerudovo úsilí o zvýšení úrovně literární jevilo se většině tehdejších vrstevníků jako pouhé cizáctví, reformní snaha spol~čenská jeho úvah i povídkových arabesek měla pro úzkoprsé Pražany jakousi příchut skandálu, a leckdo pochyboval nadobro o vážnosti snah mladého spisovatele, jenž dráždil své okolí vytrvale ironií a sarkasmem a jenž rád stavěl na odiv tanečnickou virtuositu. Tak Se s ním setkal Bedřich Smetana, o jedenáct let starší muž. založení naprosto' odlišného j barvitým a svěžím pamětem Ferdinanda Hellera ("Vzpomínky na Bedř. Smetanu". Vydány v Praze 1917 na pamět Smetanovy výstavy) vděčíme za ná Studie o Janu Nerudovi. 8