18T Přes to pokládal Neruda jako pravý syn své doby obrazy genrové za nižší druh malířství, v,?lkým uměním byla také jemu malba historická. Na cestách poznal všedw její význačné mistry: za nejmohutnější dojem výtvarný vůbec děkoval, tuším, pařížskému "Hemicyklu", jímž později měřil Steinleho . a Matejku; vážil si Viléma Kaulbacha pro myšlenkovou komposici a Pilotyho pro plnost koloritu; nedal se zmásti sensací, která hlučela před obro7skými plátny Makartovými, v jejichž auktorovi sprá vně postřehl nikoliv historika, nýbrž kostymního ceremoniáře a nikoliv mistra formy, nýbrž vyššího gymnastika světelného, s Rubensem nadobro nesrovnatelného; doložil svůj obdiv pro oba polské patetiky dějepisné malby Jana Matejku a Henrika Siemiradzkého velmi pl/drobně zdůvodněným rozborem. Podal-Ii vůbec Neruda v některém oboru výtvarném alespoň kus estetiky neb náběh k ní, stalo se to poněkud soustavněji při historickém rpalířství, o němž přemýšlel a psal se záJibou zvláštní. Na velké komposici dějepisné pátrá Neruda v nejprvnější řadě po myšlence -'- zde jeho výtvarná ideologie vrcholí: malíř buď jakýmsi filosofem dějin, postihujícím náruživosti a síly, které hýbají událostmi. Bystrozrak hloubavého umělce zachytí v toku dějů samostatný závažný okamžik, který buď uzavírá historický proud neb poskytuje "obsahem svým myšlenkovým" jakousi perspektivu do budoucnosti, do následků, do zakončení _. nestačí tedy historickému malíři, aby byl epikem, nýbrž jeho nejvyšší ctižádostí budiž pojímati dějiny dramaticky. Dvoji nebezpečí staví se mu v cestu: ulpí-li na jednotlivostech a nepropracuje-li obraz ideově, zůstává historickým genristou; vyvoli-li si