46 Snahu, znázorniti důvěrné vztahy lidského ži-i vota obrazy z kosmického dění, můžeme u Nerudy po prvé sledovati v cyklu .,.Matičce" z "Knih veršů"již v nich poměr matky a dítěte, který tak častdi opěván jest v "Písních kosmických", přenáší se da vesměrných vztahů - Neruda jest tu v nejvlastněj., ším svém živlu. V básni "Znáš, matko drahá, pře., krásnou tu báji?" ovšem motiv zlatého slunce a; jeho matky pojat jest jako látka pohádkově-báje., slovná, za to v druhé písni "Ze všeho jediná zby-, la's mně, matičko," hlásí se přímo pravzor důvěrných) čísel z "Písni kosmických", skládaných v duchu prostonárodním: vychladlá země a podzimní sluníčko jsou vroucím podobenstvím sirého, chmurného syna a sestárlé mateře. I výpravná prósa Nerudova, shrnutá v pestrou a různorodou knihu "Arabesek", má význačné příklady pro zlidšťování zjevů kosmických; způsob, jímž se to děje, připomíná namnoze německého mistra prosaické drobnokresby a duchaplné arabesky Jeana Paula, od něhož se na počátku literární činnosti Neruda vydatně učil. V překrásném jinotaji "Den a noc", zhuštěném do několika vět, zosobněny duchaplné jevy nebeské a světelné a přeloženy do oblasti vztahů rodinných. Cyklu "Z povídek měsíce'" v němž lyrické výlevy se střídají s gemovými výjevy, dáno jest zarámování rozmluvou básníkovou s měsícem j cestou po Karlově mostě provází luna poetu a vypráví mu leccos ze svých zkušeností po světě. Začátek každé povídky jest uveden drobným líčením, v kterém často zazní tón pozdějších "Písní kosmických". Jen několik ukázek slohového umění Nerudova z r. 1863, kterým vystihoval příbuznost mezi osudem lidským a úkazy ne-