38 působivé pravdivosti, dá-li mluviti vedle lidí i věcem a ukáže-li, jak osoby a předměty teprve pospolu skládají celistvý obraz dobrého života. Všecko toto vypravování přímo dýše náladou 40 a 50. let, v nichž Neruda dorůstal: tato doba politického bezvětří, bázlivého klidu měšťanského, samozřejmé svrchovanosti úřednické dobře hověla duchu Malé strany, oddychujíci spokojeně a pokorně ve stínu starých paláců, barokních chrámů, příslušných budov úředních. Některé episodky z povídky "Pan Ryšánek a pan S chlegl" , z "Hastrmana", zejména pak humoristická vzpomínk<.t "Jak to přišlo, že ..Rakousko nebylo rozbořeno" vzbuzují zejména živě ten zvláštní ráz dobový. Jako nevykročil Jan Neruda místně z hranic svého rodiště, tak zůstal i časově v mezích 40. a 50. let a stal se tím bezděky jejich kulturním dějepiscem. Třebaže se mu přímo nabízelo užití historických tradici malostranských, jimiž obetkány jsou ty četné chrámy, kláštery, paláce a domy, přece jako důsledný milovník přítomnosti a skutečnosti odolal pokušení, čímž podstatně se liší od ostatních povídkářů a románopisců, kteří zpodobovali starou Prahu, od Karoliny Světlé, Jakuba Arbesa neb Julia Zeyera, tří to romantiků, drážděných staropražskými památkami k vymyšlení, rozpřádání a hromadění událostí zázračných, výs'tředních a fantastických. Ještě třetí omezení můžeme sledovati v "Povídkách malostranských": omezení společenského prostředí. Neruda; syn hokynářuv a trafikantčin, ličí pouze společenské vrstvy, které opravdu zná: starousedlé měšťany, kupce, Úředníky, studenty, lékaře, policisty, kramMe, hospodské, avšak o vy-