37 v němž některé postavy, zeJmena episodické, se vracejí, připojí Neruda nezcela šťastně starší práci "Týden v tichém domě" z r. 1867, vznikem i provedením přiléhající spíše k "Arabeskám", a třináete těchto kusů skládá r.· 1878 neveliký svazek "Povíaek malostranských". "Povídky malostranské" nejsou jako "Arabesky" nahodilou sbírkou povídkových prací z určitého období, nýbrž skutečným jednotným dílem, cyklicky seřazeným. Osudy rázovitých starosvětských postaviček, typických pro Malou stranu 40. a 50. let devatenáctého věku, doplňují se vzájemně v celistvý, barvitý obraz samorostlé čtvrtí městské, uzavřené vůči ostatnímu světu, ale uvnitř žijící vlastním životem, probíhajícím pravidelně a klidně v pomalém tempu. Každá z malostranských figurek, má svůj zvláštní životní příběh, obyčejně vyhrocený některou směšnou. neb tklivou událostí, v' níž takřka shrnuta a soustředěna jest její povaha j většina z těchto karakteristik, provedených s lásky ` plnou trpělivostí, povznáší se nad jednotlivý případ k obecnému, typickému povahopisu jednotlivých stavů a vrstev malostranských, čímž Nerudůvobraz rodné čtvrti nabývá úplnosti a malebností. Toho dosahuje Neruda v "Povídkách malostranských" též jinými prostředky. Kromě typických postav předvádí' také typická dějiště a typické události: krámky a hostince, kostely a hřbitovy, tržiště ahradby vymalovány jsou před zraky čtenářovými právě jako bohoslužby a pohřby, večerní besedy v hospůdkách a na střechách, ranní trh a nedělní tance. Neruda, jenž byl pravým mistrem v malbě zátiší a ve zpodobování drobných úlomků každodenní skutečnosti, věděl dobře, kolik získá jeho líčení na