36 ské: naučil se hleděti životu až na dno, oceňovati události zdánlivě nepatrné jako články řetězce dějin současných, chápati malé starosti, bolesti a ztros· kotání všedních lidiček jako projevy sociálního ruchu. Neruda uzrál v těchto létech i lidsky: ztrativ milované bytosti, které buď značily poslední souvislost s dětstvím, nebo naopak naděje kladené do budoucnosti, osamotněl se svým tichým hořem, odloučil se od zevního světa a v mužném odevzdání do vůle přísného osudu, začal svůj samotářský život, z jehož dna vyrostly nejvzácnější výtvory Ne· rudovy, hlavně "Prosté motivy", Roku 1869 opouští Neruda navždy po matčině smrti Malou stranu a hledí na ni jako i na celé své dětství zcel~ nově. To není již každodenní skutečnost, uprostřed níž básník žije a jejíž jedno. tlivé součástky, ať děje, af postavy, af dějiště může krátko v hezprostředně blízké skutečnosti přenésti na papír; tot: nyní jen vzdálená a tichá minulost, která se nikdy nevrátí, tof obsah blahého a nevin· ného dětství, ztraceného pro vždycky, tof tichá vzpomínka, obetkaná touhou a steskem. Neruda postupně idea1isuje a krášlí svůj domov, své mládí, svou Malou stranu j tlumí rysy chudoby a ponížení, které s dětskými jeho léty tak těsně souvisely; zpracovává ve vzpomínce vše v jednotnÝI jímavý obraz vlídné prostoty a starosvětského půvabu. Roku 1875 poprvé zjeví se mu tato Malá strana, a její obraz zaměstnává ho po tři léta: r. 1875 přinesou "Národní listy" čtyři "Povídky maIostranskéll; příštího roku přibude opět v "Národních listech", v "Lumíru" a v "Podřipartull dalších patero; r. 187doplní je Neruda v "Lumíru" a v "Národních li· stech" ještě třemi. K tomuto jednotnému cyklu,