35 Romantické tyto typy, projevující se též velkou citlivostí a smělou hrou žertu, pozorujeme i na slohu Nerudově v tomto období j jest neklidný. žvatlavý, nevěcný a lyrický i tam, kde chtěl by jadrně a určitě, objektivně a epicky předváděti skutečnost. Tuto zvláštní směs subjektivního romantismu a věcného realismu přijal Neruda od svých slovesných vzorů německých: učil se vypravovati od Jeana Paula, Ludvíka Boerna, Jindřicha Heina, kteří také sesílili jeho soucitnou humanitu, jeho lásku k svobodě, jeho vřelý zájem o současné otázky. Tito mistři jemného pozorování a osobitě zbarveného slohu byli opravdu blahodárnými učiteli v postřehování, pronikání a vystihování zajímavých a nevšedních jednotlivostí; ale jak sami tak žáci jejich zapomínali pro poutavý a malebný detail na celistvou jednotu díla, na širokou malbu skutečnosti, na souměrnost celku i částí. Neruda, v próse jejich samostatný žák, zi'tstal také vždy mištrem svérázné drobnokresby, aniž se povznesl k obsáhlému a definitivnímu umění rozlehlé a věcné malby společenské. Umělecký vývoj Nerudy prosaika od "Arabesekli k "Povídkám malostranským II souvisí co nejtěsněji s jeho vývojem osobním. Na rozsáhlých cestách poznal nejen velký kus světa, ale i bohatství postav, povah, temperamentů j vycvičil tu smysl pozorovací i schopnost psycholo~ickou j zbystřil svůj cit pro svéráznost, ori~inálnost a malabnost jednotlivcovu i společnosti; osvobodil se od nejednoho společenského a mravního předsudkuj . přineseného z domova j knížka "Různí lidéll vypráví o tom o všem mnohonásobně. Jako cesty tak obohatily duševně Nerudu i jeho zkušenosti novinář-