a zřetele osohní zmenš"jí závažnost jeho SOUL.ů. JeLo vliv na českou kritiku jest větší než bylo kdysi púsobení Durdíkovo: zasáhl několik generaci a v nich též Šaldovy protivníky; blízko mu sÚI v kritickém svém mezidobí lyrik O t II k arT h e e r a v pronikavých svých analysách české p: ó,y romanopisec K a rcI S ez I m a. Samostatnou skupinu kritickou tvořila družina ,,!\foderní revue", ·vedená břitkým analytikem dogma tického založeni A r n o š tem Pro c h á z k o u a rozkošnickým stoupencem metody impresionistické J i ř i m K a r á s k e m zeL v o v i c; od původního protispolečenského artismu, libujícího si ve výjimečnosti, ba zrůdách, postoupila k novoromantice širokého kulturního rozhledu a silného tradičního povědomí, jak ukazují kritické práce mladších jejích člen!"l, strohého ideologa s přesným pohledem do ústrojí uměleckých děl, 1\1 i I o š e 1\1 art e n a, výmluvného znalce divadla K. H. H i I a r a a lyrisujícího hlasatele kladných hodnot životních 1\1 i r o s I a vaR u tt e h o. Naukového prohloubení a bezpečných vývojových perspektiv se dostalo kritice u nčkter)'ch mladších literárních dějepiscll: žáci Vlčkovi A I be r t P r a žák, M i los I a v H Ý s e k a Slovák P a vel fl u j n á k zdůrazňují dějinnou souvislost; divadelní odborník a germanistický badatel O t o k ar F is che r užívá TIov)'ch zkušenosti uměleckého dušeznalstvi; sociologicky založený Ema n u e leh aI u p TI Ý stavi na tradicionalismu národním. Nejmladší kritika česká, která se vzdělala na pozdních periodách vývoje Saldova, chce býti socíologicl,á, ale zároveň sociálně tendenční, stavějíc poesii V)'slovně do služeb společensko - hospodářského přerodu; zastupují ji hlavně odtažitý analytik programů