a hudební, jenž v "Slově o kritice" r. 1837 před Hav· líčkem podal soustavný výklad kritických zásad své školy. Ale jak on, tak jeho druhové K. V i n a ř i c k ý, J. S J. Tom í č e k, J. K. Tyl, J. J. Lan g e r a zvláště střízlivý a psavý J a k u b Mal ý, časlo kalili čistotu svého uměleckého soudu zřeteli národ/li) utilitárními a ukázali se nechápav)'mi i nevraživými, šlo-li o zjevy novotářsky výbojné na př. o Máclll1. Nový vzduch do české kritiky literární přinášejí ne dlouho před politickým převratem léta čtyřicát,\ za silného působení školy Mladého Německa, nově probuzeného zájmu filosofického a vůbec protiautoritativní povahy doby. První plnokrevný kl'ilick:; a polemický temperament u nás, K are I H a v I í č e k Bor o v s k ý, vyložil jasně a 'jadrně své zásady v p,:mátné "Kapitole o kritice" r. 1846: i v nich se vlastllě skrývá krasovědný dogmatismus, zastřený také sta· novisky národně výchovn)'mi. Velikosti dodávit Havlíčkovým kritikám břitkost vtipného rozboru, konkretnost a názornost slohová, mužné a ohnivé vystupování, ale politika odvedla Havlíčka příliš brzy od kritiky. Současně se přihlásilo, opět za vlivu němecl,ého, nové pojetí studia literárního, metoda dějepisně genetická a srovnávací, přihlížející bedlivě k světové souvislosti a k ideovým kořenům slovpsn)'ch zjevů; šířila nejenom rozhled, ale také zjemúovala vnímavost. Co u chvatného a nesoustavného novináře K a r 1 a S a b i n y zústalo zlomkem, dovedl učený a metodický odborník V 8 c I a v B. N e b e s k Ý změniti v metodu a systém, ale ani on nevytvol·jl většího díla a nepoužil svých velkých znalostí a schopností k tomu, aby promluvil o živé tvorbě slovesné. Všichni tito mužové byli ucitcli mladé generace, která kolem r. 1860 opanovala žurnalistiku a literu-