musea", později v "Ccské včele", znovu a znovu, kterak dosáhnouti klasičnosti: shledávala ji v souhlase obsahu a formy, nikoliv snad v napodobování literatur antických, proti nimž uznává svéprávno~t písemnictví moderního, tím cennějšího, čím osobitějšího národně; silně zdůrazňovali Jungcnannovci zvláslě závažnost ideovou, podléhajíce jednak vlivu Goctheovy myšlenky o světovém písemnictví, jednak estetickým a literárně historickým názorům starších německých romantiků; v kritice se v podstatě pi·idržovali směru krasovědně dogmatického. J o s e f Jun g man n sám několika důležitými články a jmenovitě svou praktickou poetikou "Slovesností", založenou eklekticky na pomůckách německých, ustavil krasovědný formalismus u nás. V mladistvě radikálním novoklasicismu vytkli P a vel J o se f Š a f a ř í k a F ran tiš e k P a I a c k Ý svými polemickými a propagačními "Počátky českého básnictví" vedle důsledné prosodie časoměrné ideální, slu.~teěnč evropskou úroveli budoucímu vývoji našeho umění básnického. Fr a n tiš e k Pa) a c ký Z:lložil na počátku svého pražského působení historickými i teoretickými statěmi i řadou pronikavých posudků pro dlouhá léta v Čechách personální unii mezi vědou es tetickou a kritickou praksí; všichni se zasloužili" též jako tvůrci kri tického názvosloví. Vedle těchto učenců, u nich.ž kritika na mnoze mizela v jejich vlastní činnosti vědecké, postavila mladší romantika (\eská řadu kritisujících básníků. Byli to namnoze přátelé a epigoni Fr. Lad. Čel a k o v s k é ho, jenž ostré a bys tré soudy o literátech a o knihách vkládal do epigramů a drobné satirické prosy; nejvýznačnější mezi nimi byl J o s e f K r a s o s I a ,. Chm e len s k ý, zakladatel české kritiky divadel! í 139