Zcela svt'~l'ázného karakteru nahývá kritická úvaha' v rukou soudců moralistních a ná'boženských, neboť opouští klidnou púdu neúčastného výkladu a blíží se čl á n k u p I' o g I' a m ním u, ten den ční i nvek t i v ě, a n o n e úst u p n é m u pam fl e t u, neboť chce útočiti také na vůli čtenářovu a zcela vědomě propadá jednostrannosti, s níž ze životného komplexu uměleckého díla vyjímá několik vůdčích ideí, jcž bud' horlivě hájí neb prudce napadá. Bylo-li svrchu dovozováno, že náboženská a etická metoda často osvěžuje, ozdravuje a tuží kritiku po stránce opravdovosti a důslednosti, platí to ještě větší měrou o jejím vlivu formálním: vnášíť živel dramatický a patetický, jehož není nikdy dosti, zvláště ovládne-li kritiku ustrnulý způsob vše 'vys větlujícího a vše připouštějícího výkladu; připomíná ostře vyjádřenýrílÍ dissonancemi, že každá skutečně velká osobnost vzpírá se mechanické logice vývoj ové; působí přísnou přímostí svých soudů a odsudků jako protiváha k umělé strůji obrazů, obdob, paralel. Po četbě Taina osvěžuje několik stránek Carlyla jako studená lázeřl; Brunetiěre studován po Brandcsovi neb Bourgctovi jest douškem ledové vody za parného dne, a naši moralističtí kritikové nevelké duševní rozlohy, H. G. Schauer neb Artuš Drtil, v několika ryzích svých kusech posil ují i po stránce formální. lmpressionistické metodě přísluší však nesporná zásluha, že ~ozmnožila nejbohatěji formy kritiky slovesné, na kterou jala se pohlížeti jakožto na samostatný druh umělecký, zasluhující pozorného, ano virtuosního pěštění též po stránce slohové. Své vybrané dojmy chce kritik impressionista vyprávěti formou co nejvybranější; jiskřivá hra jeho měnivých názorů a nálad má se projevovati také barvitostí, 123