Jakmile se kritik zabéře hloub do rozebíraného díla, jakmile v něm hledá krasovědné, his torické neb společenské problémy a pokouší se je řešiti, jakmife básnické dílo jeví se mu uměleckým užitím či ztělesněním krasovědných zákonů anebo znakem jevů obecnějších, mění se referát v kritickou úvahu. Jak tato úvaha se utváří, to závisí hlavně na tom, kted z metod, svrchu karaktcrisovaných, kritik se přidržuje. Postup krasovědně dogmatický rád užívá jednotlivostí získaných co nejpodrobnějším rozborem formálním k tomu, aby jimi takřka jen objasnil pevně stanovené zásady apriorní; úvaha nabývá pak rázu d ů k a z u, stavěného logicky a nevyhýbajícího se určité schematičnosti v rozložení důvodů i příkladů. Kritika životopisná podřizuje rozbor jednotlivé knihy zpravidla povšechné karakteristice jejího spisovatele, jež kolísá mezi psychologickou pod o b i z n o u a mezi stručnou b i o g r a f i í, jak v)'še naznačeno. Kritiku sociologickému ztrácí se i jednotlivec za hromadn)-m celkem, a místo kritiky dostává se pak čtenárúm ú hr n n Ý c h obr a z ů epoch, kulturních porněrú, národních duší, nebo zúžen-li jest teato postup v duchu literárně dějepisném, skladIl;ý-ch studií o školách, směrech a proudech. To děje se i tenkráte, když kritik neobrací svého zraku do uzavřené minulos ti; zastavuje se pak při určitém, dosaženém bodě a přehlíží jednotícím pohledem literaturu pHtomnosti, při čemž dle svých vloh a zálib zamýšlí se nad souvislostí s fázemi předchozími nebo vyslovuje naděje či oba vy pro vývoj příští. Takové k rit i c k é pře hle d y, ,jakými zasáhli vlivu plně Lessing a Bělinskij do rús tu literatury svého národa, jsou v našem písemnictví vzácností, čehož dlužno vážně litovati jak v zájmu povšechné orientace tak národně kulturního svědomí. 122