v podstatě učenci, a mezi kritiky vlohy umělecké jest patrný ncjen v mctodě, ale i ve slohu a jeho útvarech; vrcholem kritické dokonalosti - a třebaže jest to ideál, nesmíme mysliti, že ho posud nebylo dosaženo - jest kombinace obou druhů. Kritik vědecký shledává hlavní těžisko své práce v postupu analytickém, a jeho výkon jeví se buď jako prostý, aposteriorní r o z bor, nebo jako demonstrační d ůk a z urči\ých předem vytčených zásad; Lessingovy stati z "Laokoonta" a z "Hamburské dramaturgie" jsou skvělým příkladem způsobu tohoto, práce Villemainovy o francouzském písemnictví XVIII. věku představují znamenitě útvar onen, chceme-li voliti doklady z děl obecně uznávaných za klasická. Vědecky založení analytikové obojí kategorie jsou duchy spíše logickými, vůči nimž hlásí se vždy více ( úpadkem kritiky dogmaticko-krasovědné a zmohutněním postupu psychologicko-genetického - kritikové nadání historického, které se ovšem projevuje také formou: kritické stati se u Sainte-Beuva, Taina, V. Scherera, Fr. de Sanctis, G. Saintsburyho mění v studie o osobnostech v jejich vývojovém růstu, o skupinách a obdobích v jejich dějinné závislosti, v psychologické podobizny a kulturní monografie. V nich však osvědčuje se značnou měrou dar histo~ rické syntesy a ten předpokládá určitý stupeň nadání uměleckého: dokresliti z rysů, získaných předchozí analysou a pe~livým výkladem, portrét, uceliti v plynulou jednotu psychologického vývoje jednotlivé fáze růstu spisovatelova vyslcdované naukovým rozborem; zasaditi spisovatelovu osobnost na pravé místo. v okolí, v ideovém tíhnutí; konečně vyvolati názorně celé kulturní období - toho všeho schopen jest pouze kritik a historik vlohy umělecké. A právě ten, veden