Arnoldovo povznesené mínční o kulturním významu kritiky, kterou dúslednč vylučuje z oblasti etieké a přenáší do říše krásna: vidí v ní vlastní duchovou atmosféru včku, udržovatelku jednoty kulturní, vůdkyni lidstva k mezinárodnímu dorozumění. Jako Pater zdůrazňuje Wilde dojmový ráz kritiky proti karakteru obsahovému, požaduje souhlasně s ním od kritika vcítění se a sdělení dojmového kouzla čtenáři a, nejinak než oxfordský jeho učitel, chce, aby kritik ukazoval ne toliko smysl, ale i tajemství krásy. V nejedné včci shoduje se Wilde s francouzskými diletanty, z nichž zvláštč Renan naň vlivně působil. Velebí na kritikovi schopnost oživovati v sobě ducha zašlých kultur a národů i prožívati minulé věky se zvědavostí prostou praktického zájmu; ukládal mu, aby zapisoval vlastní dojmy a tak tvořil zvláštní druh autobiografie; pokládá za správno, že kritik mční názory a že vedle sebe klade úsudek několiker)'. Ale tyto teorie vyvrcholil Wilde učením o naprosté svrchovanosti kritiky, Jako dle jeho zásad umění stojí nad životem a osvobozuje se od jeho neúplné pravdy, talí: kritika stojí nad umčním a jest v témže vztahu k tvůrčímu dílu jako dílo k viditelnému světu tvaru a barvy neb neviditelnému světu vášně a myšlenky. Jest sama uměním o soběj vychází z uměleckého díla jako z východiska nové složitější tvorby, aniž dbá, zda se s ním shoduje. Nejvyšší kritika osvobozuje se vědomě od díla, z něhož přijala podnět a dojem a dává své pojetí světa a krásy. Leč vedle této kritiky autonomní má v umění místo také jako druh podřízenější kritika interpretační, ale i ta vykládá nejen o umělcově, nýbrž i kritikově osobnosti. Wilde sám - a to, opětně podoben Paterovi, stejně v studiích kritických jako v románových formách II6