v!'HIcc oxfordskp, skíÍpiny ,cstetické, \Va I t e r Pat e r (1839-1894), duch prosycený studiem antiky a renaissance, odkloněný od života a přírody do tichých oblastí umělecké i filosofické dumy, odhmotnělý milenec zašlých věkú, z nichž jeho zádumčivá mysl vybírala jemnou tresť. Z nečetnýeh knih Paterovýeh vedle "kritiekého románu" "Marius epikurejec" (1885, č. překlad Anny Fischerové 1911) jsou "Renaissance" (1873, č. překlad .L Reichmanna 1913), "Plato and PlatoI).ism" (1893) seřaděny cyklicky; drobnější stati sebrány jako "Appr'ceiations" (1889) a "Essays" (1901); všechny požívají pro vybraný vděk a plachý, až chorobný půvab slohový zasloužené slávy. Pater 'neuznává obecně platné krásy, ani vědy o ní; jest čirý individualista, jenž v kritice vychází od jedinečného osobního dojmu. Kritik musí se plně a přímo božskou inspirací vcítiti do uměleckého díla, potom vyjádřiti způsob a intensitu tohoto vcítění tak, aby je čtenáři sdělil; čím bohatěji cítí a čím složitěji umí svůj dojem vyjádřiti, tím jest větším kritikem. Způsobu toho užíti lze při všech uměních a pro památky všech dob; všecky jsou kritikovi zl.rojem rozkoše a ve všech nachází kus vlastní podstaty. Pater byl nadán stejně velkou jemností chápání jako schopností výrazovou, jedinečná byla však jeho náboženská láska ke kráse a k umění, jejíž absolutností daleko převýšil Ruskina. V 70. letech byl v Oxfordě jeho žákem O s k a I' W i Id e (1856-1900), který zásady učitelova romantismu artistického rozvil a domyslil jako kritik v rozkošných dialozích "Kritik jako umělec" (z knihy essayí "Intentions" 1891, č. překlad F. X. Šaldův 1904 ve "Volných Směrech" a Jar. Novákův 1909 v "Moderní bibliotéce"). Wilde př'ejímá a stupňuje