hancouzsl,ý kult výrazové jasnosti, úrněmého podání, rozumové gracie; v tom ve všem jest dědicem domácího klasicismu, jak patrno i z jeho odmítavého stanoviska k Rousseauovi a romantice i z jeho rozhodného odporu proti severským vlivům ve Francikoncem XIX. věku. Anglická kritika v druhé polovici století XIX. překonává - v patmé rcakci proti Carlylovi a Ruskinovi - st::.noviska moralistni a dopracovavší se umělecké svéprávnosti, dochází posléze pojetí, jcž není vzdáleno francouzského impressionismu, ač rozdíl národních temperamentů při tom proniká. V clký pedagog, jemný myslitel nábožensk)' a prostřední epigon v básnictví Mat t h e w A I' n o I d (1822-1888), jenž pi'ednášcl literaturu v Oxfordč, púsobil v kritice osvobodivě. Měl široký okruh zájmů: vykládal Homera, studoval kulturu keltskou, UPOZOl'Iioval na básnictví východní a neustával překonávati ostrovní uzavřenost slovesnosti anglické soustavným zřetelem k Francii a Německu. Věřil, že světovým rozhledem po vrcholech ducha básnického i filosofického dospěje k pravé kultuře, t. j. k souladnému rozvití všech stránek povahy lidské a k lahodě i k jasnosti, jak sluly životní ideály tohoto ducha uhlazeného a odstíněného. Eklekticky toužil po klasičnosti ve smyslu antickém, byJať mu souznačna s dokonalým mistrovstvím. To vyložil v pestré l'adě kritických statí, "Essays in Criticism" (1865 a 1880, 2 sv.), jeo zahájil úvahou o zásadách moderního kri~icisllld dúmyslně a rozhodně hájí tu autonomie literárníhí soudu vůči veškerým zřetelům praktickým, doporouč; nestrannost a neodvislost kritikovu, ale především žádá důkladnou znalost světových literatur v jejich vclk)'ch zástupcích. Mnohem dále postoupil jiný