J u I i u s Lem a i t l' e (1853-1914), což nevadilo, aby při velkém rozdvojení veř~jné Francie za pře Dreyrussovy se ocitli v táborech znepřátelených, France mezi socialisty, Lemaitre v čele nacionálů. Lemaitre zaměnil venkovskou profesuru za literární a divadelní zpravodajství v Paříži a z "Revue bleue" přešel do "Journalu' des Débats" a do "Tempsu"; a to je příznačné: dal současnému a proměnlivému životu dojmovému přednost před doktrinářskou důkladnosti klasických tradicí, které sám výtečně znal. Jeho studie a podobizny, zahrnuté do dvou řad svazků "Les Contemporains" (1885-1896, VIII sv.) a "Impressions de Thélitre" (1889-1899, X sv.), kam pojal též v),bor feuilletonů a zhuštěných kar . akteristik ("Les figurines"), patří k nejskvělejším kusům kritiky po Sainte-Beuvovi, z něhož Lemaitre vyšel; stati I> Hugovi, Henanovi, Zolovi, Ohnetovi, Lotim a Bruneticrovi zasloužily si své proslulosti. Kromě učenosti hluboké, leč na latinský svět omezené, kromě vytříbeného vkusu, kromě jemného. daru přizpůsobovacího Lemaitre si přinesl jasný, selský rozum, naivitu pomíšenou s pochybovačností téměř cynickou, odvahu myšlenkovou a rafinovanost citu. Sympatisuje se spisovateli, jimiž se právě zabývá, jest naplněn vřelou dobrotou a oddává se bez výhrady předmětu, který důmyslně vykládá; dovede však býti též jízlivým odpůrcem. Ač tvrdí OP(l k, podává vždy- více než pouhý rozmarný dojem okamžiku: třebaže, klada vedle sebe o knize několik úsudků si odporujících, zakrývá často své mínění, př'ece pronáší soud; a byť stavěl se zhusta frivolním amoralistou, jeví zájem o mravní otázky, stavě se k nim jako střízlivě rozumový gentleman. Poslední rozhodčí stolicí pro Lemaitra jest cit tradiční, ryze Kridka li lerlirnf. 8.