Kritika impressionistická. Všecky doposud probrané druhy kritiky shodují se v tom, ,Že usiluji o soudy pokud možno obecné a opírajl je o postup naukový, který zaručuje jejich úsudkům spolehlivost a objektivnost. Kritika snažl se tu býti vědou, jež subjektivnost dojmu pozorovatelova překonává zdůvodněným soudem o hodnotě slovesného dila. Na opačné stanovisko stavl se kritik impressionista. Ne ch cep r o n 4 š e t i s o u cl ů, nýbrž jen líčiti své dojmy; nestará s e oje j i c h P I a t n o s t o b jek t i v n í, n ýh r ž lpí ú z k o s t I i věn a jej i c h jed ine Č II o s ti; ne m í II I s e ú č a s t II i tip r á II e n a u k o v é, n Ý b r ž t OliŽ í být i umě I c e m, j a kým j e st, i b á sní k, oje h o ž díl e m I u v í. Neuznává ani obecných zákonů dění literárního ať estetických či historických, ani možnosti pevné soustavy při rozboru knih; odmítá klasifikaci děl i oprávněnost pronášeti soudy hodnotící; pochybuje jak o pravidlech při tvoření tak o velkých typech a vzorech ve vývoji. Kritika impressionistu proniká důsledná nedůvěra netoliko v poznání vlastní, ale přímo v možnost poznání vůbec: není všeobecných pravd, k nimž by bylo lze dospěti a na nichž by se mohlo shodnouti více jednotlivc4, jsou pouze názory osobní dle individuálního založení 1°7