byla vždy velmi podstatnou složkou všeho souzeni o knihách, a že namnoze skrze ni se kritika vůbec stávala činitelem slovesného i kulturního pokroku. Byly doby, kdy všecek literární soud byl budován výhradně na zásadách mravovědných a náboženských - tak středověk, v důsledcích svého náboženského symbolismu neznal hodnocení jiného. U někter)'ch národů, na př. u Angličanů a Rusů vracívá se kritika slovesná i umělecká vždy k společenské etice jako k bezpečnému středu, a kdož by pochyboval, že Carlyle neb Ruskin, Bělinskij neb Merež· kovskij naučili nás hluboce nahlížeti v taje umění a života? Vidouc v. písemnictví nejdůležitější projev společenského myšlení, nástroj obrody a záruku mravního vzestupu, přisuzuje tato kritika slovcsnému výtvoru význam, přesahující daleko hodnocení knihy jako kouzelného nástroje rozkoše a hry; v dobách velkých převratů národa, kultury i společnosti při. hlašují se proto o slovo právě kritikové moralistIlÍ a náboženští a v jejich družině kritikové národně političtí a sociálně reformní. Nejníže stojí moralistní kritik soudící dílo a spisovatele dle toho, zda se shodují s běžnou mravností společenskou a zda ji upevňují; individuálních od· chylek od mravního průměru kritik takový nepřipouštívá. Leckdy místo mravního přesvědčení celé společnosti hájí kritik prostě názory a zájmy určité třídy. Kdežto bílou vranou v naší době jest kritika tendenčně aristokratická, setkáváme se nezřídka s kritikou socialistickou, posuzující knihy dle jich poměru k z~jmům pracovního lidu, domáhajícího se politických práv; Sem patři i kritika tendenčně politická, žádající po literatuře, aby podporovala ne toliko mravní zásady, nýbrž i bezprostřední ba denní zájmy určité politické 92