mravní bytost člověkovu na práh božství (evangelia) stavěl nejvýše; ale vždy doplňoval tuto klasifikaci společenskou a mravní uměleckým tříděnim dle způsobu, jak význačný charakter v nich projeven. Brunetiěre přisuzoval klasifikaci v kritice místo důležitějši než genetickému výkladu a založil hodnocení a tříděni soustavně na normách obsahových. Jeho jednostrannému racionalismu byla hojnost idei sepiatých v jednotný názor světový zárukou velikosti díla, a kritik měl seřazovati knihy a spisovatele dle stupnice mravních i společenských názorů, z á k I a dnic h i de í, jež básnikovými ústy projevuje jeho národ a jeho společnost. Takto zhošťuje se formalismu estetického, kladl hlavni váhu na obsah, takto v příkré protivě k literárnímu individualismu podřizoval jednotlivcovu osobnost všeobecnosti a zájmům sociálniho citění i vzájemnosti; zásady své v obdivuhodném tradicionalismu dovršil pak požadavkem I~árodni jednotnosti literatury. Brunetiěre, jenž zastával celou osobnosti názor, že písemnictvi jest stvořeno spíše pro myšlenku a čin než pro cit a snění, stanul takto na samém pomezi k rit i k Y mor a1) s t i c k é, k t e r á s love s n á díl a h o cl not í ne podle jejich tvarové krásy neb s pol e č e n s k é pří z nač n o s t i, n Ý b r ž p ř eclevšim dle jejich mravniho obsahu a dle prospěšnosti jejich sociálního p Ů s ob e n i, vesměs to dle zřetelů, ležícich stranou oblasti umělecké. . Kritika moralistni zabirá pole velmi rozlehlé. Hadíváme k ni i onen způsob kritického rozboru, který si v literárním díle všímá jeho mravni a náboženské náplně a tím doplňuje obraz světa auktorova, aniž by sám sIc doval jakékoliv cíle mravoučné. Vylučo 9°