knihy v důsledném svém formalismu valně nedbala a otázky mravní hodnoty i společenského působení Jíla přímo odmítala jako okolnosti s vlastním uměním v podstatě nesouvislé. Přihlédl-li estetický kritik přece k mravní náplni básnického výtvoru, zabýval se výlučně jeho morálkou vlastní, jak plyne z umělcovy osobnosti a jak se projevuje konkrétním dílem. Morálka se tu pojímá čistě individuálně beze vztahú společenských jako jedna ze složek celistvého ústrojenství slovesného díla - nehodí se proto, aby byla volena za normu hodnocení neb třídění. Kritické tyto názory, které se s heslem "umění pro umění" vracívají, byly vážně otřeseny, jakmile proti estetickému individualismu proniklo sociální pojetí umění a v důsledcích toho zásady kritiky sociologické. Je-li umění společenským úkonem, mají jak básník tak jeho dílo vztah k společenskému celku. Básník vyjadřuje mravní názory společnosti, v které žije; kdežto však společnost názory tyto pouze instinktivně tuší, básník si je uvědomuje a promítá ne toliko slovy, ale hlavně povahou a osudy svých hrdin, ba celou osnovou svého dna. Kritiku pak náleží odvoditi soustavně a přesně z morálky obsažené ve výtvoru /lpisovatelově etiku jeho společnosti, jeho doby, jeho národa, jež v díle samém podána zastřeně. Studium mravních názorů auktorových, ideje náboženské, sociální, politické a národní v to počítajíc, poskytuje kritiku sociologickému důležité nor m y o b s a· h o v é pro třídční a hodnocení. Takto měřil Taine ve své "filosofii umění" dokonalost uměleckého díla dle toho, zda jeho význačn)' karakter jest společensky trvalý a tím důležitý a pokud působí blahodárně na mravnost; díla platná pro celé lidstvo (rozmluvy Platonovy) a pozvédající 89