Pokusy o klasifikaci v kritice. Kritika moralistní a náboženská. Kult tradice a zřetele národní. Kritický soud o literárním díle neobsahuje zpravidla pouhé ocenění či hodnocení, nýbrž zároveň jakési srovnání a utřídění. I průměrný čtenář měří často knihu spisy podobnými a vytýká, čím se spisovatel liší oa auktorů obecně uznaných za vzorné. Vychází-li divák z představení dějinné truchlohry se slovy: "Dnešní kus se ani z daleka nevyrovná tragediShakespearově, kterou jsem nedávno viděl", neb vzdychne-li čtenářka nad českými verši milostnými: "Lyriky tak vášnivé jsem nenašla leua v mladických knihách Vrchlického", - jest tu neuvědomělý počátek kritické klasifikace a hodnocení na ní založeného. Podobně soudívala stará kritika, měříc hodnotu posuzovaných spisovatelů dle toho, jak se přiblížili auktorům pokládaným za klasické, 1. j. vyvýšeným dle obecného úsudku nad ostatní (Homerovi, Sofoklovi, Vergilovi; Shakespearu, Miltonovi, Goethovi). Kritika estetická hledala pro třídění normy určitější a to hlavně nor m y r y z e for m á I n·í; vyšetřovala, pokud literárnl výtvory hovl jejlm pravidlům o komposici a slohu a třídila je posléze dle pořadí slovesných druhů: lyriku reflexivnl stavčla nad lyriku náladovou, epos kladla nad básnictví lyrické a tragedii přisuzovala místo nejvyššl. Obsahové stránky 88