děl - nejčastěji Goethových - sledovalo, kterými proměnami prošel výtvor poetický od duše tvůrcovy, až po definitivní vydání. Odvaha smělého dohadu, schopnost kombinace, stálé užívání analogií a dar soustředěné podobizny leckdy jej zaváděly na scestí, ale jindy činily jeho díla obdivuhodně živými a názornými; z nich nejslavnější jest "Geschichte der deutschen Literatur" (až do Goethovy smrti, 1883), kde mistr slova ovládl látku v mohutných rysech, leč s poněkud násilným členěním. Scherer kritik vystupuje jasně ve dvoudílném souboru "Kleine Schriften" (1893). Schererova škola, z níž vyšli vedle filologů a literárních dějepisců (zejména Ericha Schmidta, Richarda M. Meyera, Maxe Herrmanna a Gu'stava Roetheho) i moderní kritikové literární a divadelní, přispěla podstatně k metodickému prohloubeni slovesného studia a učinila přítrž planému krasořečnění v literárni historii. S jejími snahami obdobné jest úsil1 francouzských literárních badatelú, vedených profesorem na Sorbonně G u s t a ve mLa n s o n e Dl (nar. 1857), auktorem vzorných "Dějin francouzské literatury" (1895, neúplný překlad O. Sýkorův 1900) o stvoření t. zv. critique méthodiquc, t. j. odborného dějepisu literárního průpravy filologické, ale při tom soudnosti kritické. Lit e r a tu I' a. Erich Schmidt, Wege und Ziele der deutschen Literaturgeschichte ("Charakteristiken" 1. sv., Berlín 1886); E. Grosse, Die Literaturwissenschaft, ihr Ziel, ihr Weg (dissert. v HaIle 1887); B. ten Brink, úber dic Aufgabe der Literaturgeschichte (rektorská řeč, Štrasburk 1890), odezva na ni V. Wetz, úber LiteraturgeschichlC, Worm,. 1891; H. Paul, Geschichte der germanischen Ph ilologie (citováno lři prvn! kap. svrchu, § 33-~1); Elster, Pl'inzipien der iteraturwissenschaft (cit. při úvodě); G. 86