myšlenky? Literární dějepis tedy také neobstojí bez soudu, ale tento neni mu cilem, nýbrž prostředkem a pomuckou. Ostatně personální unie mezi kritikem a literárním historikem nebývá vzácností. Bez důkladných znalosti slovesného vývoje i v starších jeho fázích nelze si pomysliti hlubšího kritika, minulost skytá mu hojnč poučných obdob, jejichž pomocí lépe porozumí přítomnosti; poučí jej o spisovatelských typech, slovesných genrech, o zákonech řidícich vznik škol, směrů, proudů a tím ochrání jej, aby nepřeceiroval toho, co si bezprostředně před jeho zraky nasazuje škrabošku naprosté originálnosti a výbojné novosti . . Přece však temperament kritikův bývá odlišný od povahy literárního dějepisce. Kritikovi jest dáno postřehnouti dohadem a tuchou mnohé, čeho historik dochází teprve empiricky a i~duktivně; velký kritik předjímá závěry, které teprve po půl století vyvodí ze svého studia dějepiscové. Kritik bývá nadán vášnivějším vztahem k umění, jenž se projevuje také Um, že kritik užívá rozličných forem výrazových, kde literární dějepisec ~e přidržuje jednoho propracovaného útvaru historiografického. Kvietistický, trpělivý historik chce jako každý naukový pracovník působiti výhradně na intelekt svých čtenářů; vznětlivý až útočný kritik zasahuje často též cit a vůli své ~bce, jes t součinitelem slovesného a kulturního vývoje, k němuž se historik přiklání teprve tenkráte, když var a vír opadl, a když rušné dění SG proměnilo v klidné dějiny. . Literární dějepis v pravém slova smyslu vzniká na rozhraní XVIII. a XIX. věku plným využitím historických zásad pragmatických, které vztyčili MontesCfuieu a Hcrder a prohloubili Goethe, paní