t o lil U t ohl a vně o s o u d a jeh o z d ůvodněni. V devadesátých letech byl li nás Vítězslav Hálek velmi častým předmětem rozboru; Leandr Čech a Jaroslav Vlček na jedné, J. S. Machar na druhé straně zÚČ'1stnili se tu diskuse, pi"ispěvší ke zcela novému oceněni vůdce školy Májové .. L. Čech a S. Vlček dilo Hálkovo vykládali z dobových ideí, z literárních vlivů, s hledisek formálního vývoje české poesie, J. S. Machar je soudil. Předmět, přístupný materiál, ano i názorové předpoklady byly zde i onde stejné, jen metoda byla jiná. Bylo by však zhola nesprávno, vyvozovalo-li by se odtud, že do literární historie soud vůbec nepatří, a že možno psáti dějiny slovesných ideí a forem úplně bez schopnosti hodnoticího soudu. S omylem tím se potkáváme velmi zhusta, a zvláště u nás nejsou vzácnosti případy, kdy dějepisce literatury se přímo vychloubá tím, že vyloučil ze svého podání jakékoliv hodnotici' soudy, a to i tenkráte, jde-li o literaturu současnou a živou, o níž vlastního výkladu genetického podati nelze; z chudoby S(l tu dělá pochybná ctnost. Literární historik pronáši hodnotící soud, jakmile zjišťuje, zda dílo básníkovo jest jednotným organismem, vyrůstajícím nutně z osobnosti tvúrcovy; vytkne-Ii v díle neshody, urči-li výtvor za pouhý mechanism, měří-Ii rozpor mezi záměrem a provedením, koná další, byť neuvědomělou část úkonu soudčího. Sama evolučni osnova celku slovesně dějinného závisí na poměrovém srovnáváJii a hodnocení spisovatelů téže doby a téže školy; jak jinak než dolůženým soudem zjistiti, kdo jest opravdovou osobností, ženoucí vlnu vývoje, kdo pouhým epigonem, kdo konečně bezvýznamným statistou v dramatě literární ~rltika II ~.rárnl. e.