současníků ke klasickému století. XVII., v nemz nalézal napln('nJí svých ideálů: vládu "obecných ideí" náboženských a mravních, podřízenost jednotlivce společnosti, převahu nadosobního objektivismu, čistotu a ryzost uměleckých genrů. Věk XVII. Brunetiěre netoliko miloval, ale též znal až do nejskrytějších kořenů a nejjemnějších vláken. Byl vůbec literárně historickým odborníkem široké učenosti a vybraného vkusu, myslitelem velké abstraktní schopnosti, pracovníkem neúnavným a solidním - i mohl jeho důsledn)' tradicionalism, jenž obnovoval staré národní ideály francouzské, spoléhati na svou výzbroj. Brunetiěre byl kritik velmi útočný, a hlavně naturalism v románě, soudobé písemnictví rozlwšnické a diletantní, jakož i běžný protináboženský liberalism zakusily často ostří šípů bojovníka zachmuřeného a pesimistického. Takto přispěl podstatně k idealistické obnově ve Francii. Jako kritický myslitel vyšel vlastně od Tainova evolucionismu, v jehož duchu přenášíval přírodovědecká hlediska do literatury, ale stále se překláněl k doktrinářské a spiritualistické kritice rázu Nisarp.ova, takže posl6e ve snaze o kritiku objektivní zvolil za literární měřítka zásady náboženské a mravnostní. Důraz položený na souděí funkci v kritice, důslednost, s níž v literatuře hledal především činitele literární, váha vyhraněné osobnosti, stojící cele za dilem a soudem proti všemu okolí - to vše zaručuje Brunetiěrovi trvalý význam a činí jej v dějinách auktoritou, jakou byl za života profesor "školy normáln1", redaktor "Revue des deux Mondes" a člen Akademie francouzské. Z pře četných B~unetiěrových děl stojí v popředí spisy so.ustavné "Evolution de la critique depuis la Renaissance a nos jours" (1890, kniha tato byla výtečným pramenem 75