to11O se zmocní takto zor dušeznalcův a estetikův. Ale zažitek básníkův nezrcadli se pouze v onom hlavním motivu, nýbrž proniká i do osnovy dějové, do karakteristiky osob, do dialogu, ano též do výrazové stránky dila, intuice kritikova odhaluje jemné tyto vztahy, arciť často brzděna opatrnosti, která varuje před ukvapeným ztotožňofáním modelů a z nich přetvořených fiktivních postav. Tato psychologie básnického tvoření stejně jako Brunetiěrův výklad slovesného dění ryzími příčinami literárními značí vědomou reakci proti materialismu a hromadnosti Tainovy kritiky sociologické, leč nikterak neprohlašují jejích hledisek za úplně bezvýznamná. Naopak. Brunetiěre uznává výslovně, že trojí součinitelé Tainem vytčení působí pi'eměnu genrů literárních, Dilthey pak zcela určitě vykládá, kterak povahu básníkovu a jeho prazkušenost odtud temenící určují vlivy sociální, politické a kulturní; v klasických čtyřech essayích o Goethovi, Lessingovi, Novalisovi a Holderlinovi, kde zásady své kritické psychologie proměnil v praksi, velkými a skladnými rysy zpodobil národní, dobové a společenské poměry, . z nichž auktoři jeho vyrostli. Cíl reakce této, přirozené odklonem od dějinného materialismu, spočíval v úsilí, aby průvodní podmínky dění literárního nebyly považovány za jeho vlastní prapříčiny. Fe rdi na n d B run e ti e r e (1849-1906) odlišoval se mohutně a příki'e od všech kritiků svého okolí a své doby. Byl spíše řečník, polemik a. mravokárce než umělecký duch jemné vnímavosti smyslové. Vše, co v slovesných dílech okouzluje a vzbuzuje rozkoš, bylo cizí jeho povaze filosofické a moralistní. Umění osobního, individualistického a egoistického nenáviděl z té duše a chladně se odvracel od svých 74