hům včnuje sociologický kritik pozornos t zvláštní, a právě v tomto ohledu domyšlen byl ;rainův neobyčejně plodný princip t. zv. momentu všestranně; rozyedením Tainovy myšlenky jsou vědecké úvahy o tradici v literatuře a v literárních generacích jakožto složkách slovesného vývoje. Tra di c í myslime poměr spisovatele, jeho školy a doby k předchůdcům, bud' to poměr pokračování a nápodoby nebo poměr uvědomělé reakce neb přímého nepřátelstvi. Při výkladě vývoje českého písemnictví v prvni poiovici XIX. věku nelze se vyhnouti zásadním otázkám: Co přijali' naši vlastenečtí romantikové od českého osvícenství? Kde pokračovali soustavně v jeho díle učeneckém a -buditelském a kde se postavili proti němu? Na kterých hotových základech poznání jazykového a historického z XVIII. století budovali a v kterých metodách byli zcela samostatni? Kdy nadešly názorové srážky a čím se vyrovnaly? Které z ideí racionalistických nabyly úplnč nové podoby v pojetí romantickém? Přesný rozbor těchto vztahů celé skupiny k tradici a k předchůdcům - a rozboru takového podejme se kritik ovšem i při jednotlivém auktoru - přivádí k důležitému literárně historickému pojmu gen er a c e. Bylo správně řečeno, že literaturu spíše než jednotlivci, než školy, než skupiny kmenové a místní vytvářejí generace současné. Generací rozumíme všecky vrstevníky, kteří vyšli ze stejných společenských, politických a hospodářsk)'ch poměrů a ktelií se proto vyznačují příbuzným vzděláním, názorem světovým, mravním a uměleckým. Za sto let vystoupí vždy asi tři i Čtyři generace; čím duševní život bohatší, tím střídání generací rychlejší; vedle sebe žijí vždy asi generace tři: pokolení odumírající, pokolení vládnoucí a pokolení 6~