naskytá se v této oblasti sociologie literární mnoho vztahů, jichž vyšetření podstatně obohatí výklad výtvoru slovesného. Nejméně patrný bývá v moderních literaturách vliv b y d I i š tě a pod n e b í. Většina soudobých knih vzniká v městech neb alespoň pochází od spisovatelů, kteří prošli městským prostředím, a tak kritik zřídka mívá příležitost odlišiti díla v~nkovských auktorů od spisů typických měšťáků neb vysledovati, jak rozeznávají se plody nížin od ovoce vzrostlého na horách; toliko náhlý a mocný vliv velkého města na příchozí umělce bývá stopován s úspěchem. Když básnil Hálek sbírku "V přírodě" a Neruda "Prosté motivy", žili oba lyrikové, spříznění věkem, názorem i vzděláním v Praze, leč srovnáme-li jejich poměr k přírodě, odečtouce různosti čistě povahové a umělecké, shledáme, že rozdíl mezi nimi v neposlední řadě se odvozuje z jejich rodného prostředí: Hálek od dětství lnul k přírodě prostou láskou venkovana, Neruda, vyrostší na dlažbě pražské, musil se teprve probojovat k srdečnému pojetí volné přírody. Velmi znatelně 'proniká v literatuře vliv s p o I eč e n s k é tří d y, které spisovatel náleží; nacházímeť ve vývoji slovesném celá období, jimž vtiskuje vládnoucí sociální vrstva ráz, a nemluví se proto v dějinách slovesnosti neprávem o písemnictví šlechtickém, kněžském, měšťanském atd. Spisovatel přinášívá ze své společenské skupiny názory a vkus, mravy a způsoby, formu lásky i nadšení a vyjadřuje to silněji, než sám tuší, svou produkcí. Našemu modernímu písemnictví neporozuměl by ten zcela, kdo by v něm nedocenil působení trojího sociálního pr">středí, druhdy neznámého. Český román moderní od Boženy Němcové po Růženu Svobodovou určován 59