jejich kmene a národa - toliko oblast rys~ ncspor,ně vlastních poskytne sociologickému rozboru možnost, aby z nich vyvozeny byly trvalé znaky plemenné a národní. Běžný úsudek si tu pravidelně promljl dbalou analysu; zaměňuje často původ II naturalisaci, kmenovou· příslušnost a dlouholeté bydliště; nepřihlédá ani ke genealogii - jen takto lze mluviti o slováckosti bratří Mrštíků, pocházejících z horáckého kmene na rozhraní českomoravském. Plemenný původ musí býti rozebírán ve všech svých složkách. Pouze část krve Jaroslava Vrchlického a Julia Zeyera byla židovská, a tudíž bylo by nesprávno, kdyby celá bytost jich byla vykládána znaky, jež uznány jsou jako rasově židovské. V celku možno říci, že v tomto oboru sociologické kritiky bylo proneseno mnoho duchaplných hypotés, provedena řada oslňujících dedukcí a učiněno nakvap množství předčasných závěrů - ale posud chybí jak dokonalé věd osloví toho druhu kritiky, tak zdařilý příklad klidné a průkazné indukce. Rozvážný kritik proto zřídka a opatrně užívá populárního pojmu "národní duše" a "národní literatura" a ještě řidčeji a opatrněji svůdného pojmu "národní duše slovanská, germánská, latinská"; váháť opravdu, má-li z osobnosti jediného umělce činiti obecné závěry o rase a o národě. Snazší úkol očekává sociologiékého kritika, přistoupí-li k plnění druhého požadavku literárního determinismu Tainova, totiž zjišťovati, pokud slovesné dílo je výrazem pro s t ř ed I, v němž vzniklo. I zde smyla pokročilá civilisaee mnoho z původních ostrých rozdílů; i zde míšením a křížením povstala složitost, jal~é neznaly doby a poměry primitivní; i zde geniální umělec bývá spíše výbojným odporem proti společenskému prostředí než jeho důsledkem. Přes to všah 58