vice dokumentÁrní a nejpoučnější; prodlévá nejdéle u těch, která zaznamenávají důležité city a představy celého národa, celé doby a celé civilisace. Takto posléze přece vniká do sociologické kritiky jakýsi soud o hodnotě děl, tento životní nerv každé pravé kritiky. Především vyšetřuje sociologický kritik, pokud kniha, či přesněji řečeno auktor její jest plodem a výrazem určitého pIe m e n e a n á rod a. Zde nutna krajní opatrnost. Zákon dědičnosti, vlastní předpoklad tohoto sociologického nazírání, připouští i u jednotlivců značnou rozmanitost a proměnlivost rysů antropologických i mravních; jak obezřetně třeba ho teprve užíti při hromadných zjevech, jakými jsou kmen, národ, plémě! Za pokročilé civili· sace soudobé není plemen čistých nesmíšené krve a pevných znaků povahových;· národ se vždy větší merou mění z celku rasového v celek jazykový; jmenovitě v městech ubývá veškeré svéráznosti rodové a kmenové; kde není pevných rysů antropologických, tam bychom hledali marně i stálé typy rozumové a povahovéj čím mohutnější spisovatel, tím rozhodněji stírá zděděný karakter. Pečlivá analysa a trpělivá indukce dovedou však překonati i tyto obtíže, které Tainův zásadní požadavek sice znesnadňují, leč přece neznemožňují. Kritik musí především bedlivě vyšetřiti k m e 11 ovou a pIe m e n n o u příslušnost spisovatelovu: neptá se po jeho rodišti, nýbrž studuje jeho rodokmen a zjišťuje, v kterém rasovém a kmenovém celku tkvěly kořeny jeho předkův. Skládáť se každý národ z více méně svérázných kmenových skupin, jejichž příslušníci jeví značnou· podobu vzájemnou, a takto lze rozložiti písemnictví národní na literaturý jednot-